Χώρος μελέτης παιδιού
Χώρος μελέτης παιδιού: Οργανώνουμε κατάλληλα τον χώρο διαβάσματος του παιδιού, ώστε να συμβάλλουμε στην οργάνωση της μελέτης του.
Γιατί χρειάζεται οργάνωση ο χώρος μελέτης του παιδιού;
Ο χώρος διαβάσματος του παιδιού πρέπει να είναι σταθερός, άνετος, ήσυχος, τακτικός, κατάλληλα φωτισμένος και εξοπλισμένος με όσα χρειάζεται, ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του και να διευκολύνεται το διάβασμά του.
Πώς μπορεί να οργανωθεί κατάλληλα ο χώρος διαβάσματος του παιδιού;
- Επιλέγουμε έναν χώρο με επαρκή επιφάνεια, ο οποίος να είναι ήσυχος τις ώρες που το παιδί διαβάζει. Ένα γραφείο στο υπνοδωμάτιο του παιδιού είναι η ιδανική επιλογή για τον χώρο μελέτης του.
- Τοποθετούμε το πρόγραμμα των μαθημάτων του παιδιού σε εμφανές σημείο στον χώρο μελέτης του, για να μπορεί να το συμβουλεύεται εύκολα.
- Στην επιφάνεια μελέτης τοποθετούμε μόνο τον απαραίτητο εξοπλισμό για τη διευκόλυνση της μελέτης του, όπως είναι μία μολυβοθήκη με βασική γραφική ύλη. Είναι πολύ εξυπηρετικό να υπάρχει στην επιφάνεια μελέτης ό,τι χρειάζεται το παιδί για το διάβασμά του (μολύβι, γόμα, ξύστρα, χάρακας), ώστε να μη χρειάζεται να τα βγάζει από την κασετίνα του, σπαταλώντας χρόνο και ρισκάροντας να τα ξεχνάει στο σπίτι. Πολύ εξυπηρετικό είναι, επίσης, να υπάρχει και ένα δοχείο για να ξύνει το μολύβι του, ώστε να μη χρειάζεται να σηκώνεται.
- Χωρίζουμε τα σχολικά είδη σε κατηγορίες (π.χ. σε βιβλία, τετράδια, φακέλους φωτοτυπίες) και τα τοποθετούμε σε σταθερές θέσεις (συρτάρια, ράφια, προϊόντα οργάνωσης γραφείου κ.α.) καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ώστε να ξέρει το παιδί που θα βρει ό,τι χρειαστεί.
- Μπορούμε να έχουμε ένα παγούρι του παιδιού με νερό στο χώρο μελέτης, ώστε να μη διακόπτει το διάβασμά του αν διψάσει.
- Τα λιγοστά σχολικά είδη που χρειάζεται να υπάρχουν στον χώρο μελέτης του παιδιού, όπως είναι η μολυβοθήκη, μπορούν να είναι επιλογές του, με τον αγαπημένο του ήρωα, ώστε να του αρέσουν και να χαίρεται να τα χρησιμοποιεί.
Τι να μην κάνω;
- Δεν υπερφορτώνουμε τον χώρο μελέτης του παιδιού, ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του.
- Δεν επιτρέπω στο παιδί να μελετάει σε χώρους στους οποίους υπάρχει φασαρία, ανοιχτές οθόνες, συζητήσεις κ.λπ..
Βασική γραφική ύλη
Η βασική γραφική ύλη που θα χρειαστεί το παιδί περιλαμβάνει τα παρακάτω:
- Μολύβια
Επιλέγουμε μολύβια σκληρότητας ΗΒ, τα οποία είναι μεσαίας σκληρότητας και είναι κατάλληλα για γραφή και γραμμικό σχέδιο. Τα μολύβια σκληρότητας B, 2Β, 3Β είναι μαλακά με βαθείς τόνους και είναι κατάλληλα για γραφή και ελεύθερο σχέδιο. Επιλέγουμε μολύβια καλής ποιότητας, κι ας είναι λιγότερο εντυπωσιακά για τα παιδιά, γιατί ξύνονται εύκολα και δε σπάνε οι μύτες τους.
- Γόμα απλή λευκή
- Ξύστρα βαρελάκι
Επιλέγουμε ξύστρα καλής ποιότητας, για να μη σπάει τις μύτες των μολυβιών.
Παιδική καρέκλα γραφείου
Η παιδική καρέκλα γραφείου του παιδιού παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη διευκόλυνση ή όχι του διαβάσματος του. Για να επιλέξουμε καρέκλα γραφείου για το διάβασμα του παιδιού χρειάζεται να λάβουμε υπόψη μας τα παρακάτω:
- Ύψος
Το κάθισμα της καρέκλας θα πρέπει να είναι σε τέτοιο ύψος, ώστε όταν η πλάτη του παιδιού ακουμπά στη ράχη της, τα γόνατά του να σχηματίζουν ορθή γωνία και τα πέλματά του να ακουμπούν πλήρως στο πάτωμα. Επίσης, η επιφάνεια του γραφείου θα πρέπει να βρίσκεται περίπου 20 εκατοστά ψηλότερα από την επιφάνεια του καθίσματος. Μπορούμε να επιλέξουμε μία καρέκλα με ρυθμιζόμενο ύψος, ώστε να τη ρυθμίζουμε κατάλληλα, καθώς το παιδί μεγαλώνει. Αν τα πέλματα του παιδιού δεν ακουμπούν πλήρως στο πάτωμα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα υποβοήθημα ποδιών.
- Πλάτη
Η καρέκλα θα πρέπει να υποστηρίζει τη σπονδυλική στήλη, ακολουθώντας τη φυσική της καμπύλη. Διαφορετικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένα ειδικό μαξιλάρι.
- Κάθισμα
Η καρέκλα πρέπει να έχει άνετο κάθισμα. Δηλαδή, το κάθισμά της θα πρέπει να είναι αρκετά πλατύ, ώστε να χωρά το παιδί. Επίσης, θα πρέπει να είναι τόσο “βαθύ”, ώστε το πίσω μέρος των γονάτων του να μην ακουμπάει στο κάθισμα και να έχει 5-10 cm κενό και να μην το αναγκάζει να γέρνει μπροστά.
- Ροδάκια
Σε περίπτωση τροχήλατης καρέκλας, χρειάζεται να λάβουμε υπόψη μας ότι το παιδί μπορεί να τη βλέπει σαν παιχνίδι και να κινείται συνεχώς.
Φωτισμός
Ο φωτισμός του χώρου μελέτης του παιδιού παίζει, επίσης, πολύ σημαντικό ρόλο στη διευκόλυνση ή όχι του διαβάσματος του. Για να επιτύχουμε τον σωστό φωτισμό για το διάβασμα του παιδιού χρειάζεται να λάβουμε υπόψη μας τα παρακάτω:
- Ομοιομορφία
Στα παιδικά υπνοδωμάτια, όπου διαβάζουν συνήθως τα παιδιά, συνίσταται ο ενιαίος και ομοιόμορφος φωτισμός όλου του χώρου. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με φωτιστικά οροφής άμεσου ή και έμμεσου φωτισμού. Ο ομοιόμορφος φωτισμός συμβάλλει στην αποφυγή σκιάσεων και αντιθέσεων και δημιουργεί ένα άνετο περιβάλλον, το οποίο δεν κουράζει το παιδί κατά το διάβασμά του.
Αν ο γενικός φωτισμός του χώρου διαβάσματος δεν είναι επαρκής, μπορούμε να προσθέσουμε στο γραφείο ένα επιτραπέζιο φωτιστικό, το οποίο θα συμπληρώσει τον φωτισμό.
- Θερμοκρασία χρώματος των λαμπτήρων και χρωματική απόδοση
Η θερμοκρασία χρώματος των λαμπτήρων σε ένα παιδικό γραφείο θα πρέπει να έχει ουδέτερη απόχρωση (3300K-5000K).
Η απόδοση των χρωμάτων σε ένα παιδικό γραφείο δεν αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Επομένως, οι λαμπτήρες πρέπει να έχουν δείκτη χρωματικής απόδοσης (Ra) τουλάχιστον ίσο με 80.
- Κατεύθυνση φωτισμού
Σε περίπτωση πλάγιου φωτός, όπως το φως το οποίο εισέρχεται από παράθυρο, ή το φως ενός επιτραπέζιου φωτιστικού, θα πρέπει να φροντίζουμε να προσπίπτει στον χώρο μελέτης από την αντίθετη κατεύθυνση του χεριού που γράφει, ώστε να μη δημιουργούνται σκιές. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την κατάλληλη τοποθέτηση του γραφείου ως προς το παράθυρο και με την κατάλληλη τοποθέτηση του φωτιστικού επάνω στο γραφείο.
Στην περίπτωση χρήσης επιτραπέζιου φωτιστικού, δε θα πρέπει να δημιουργούνται έντονες αντιθέσεις με τον περιβάλλοντα χώρο του χώρου μελέτης και σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να χρησιμοποιείτε μόνο το τοπικό φως του επιτραπέζιου φωτιστικού και ο γενικός φωτισμός του δωματίου να είναι κλειστός.
- Θάμβωση
Σε περίπτωση έμμεσης θάμβωσης, λόγω της ανάκλασης του φωτός σε γυαλιστερές επιφάνειες, όπως οθόνη υπολογιστή κ.α., συνίσταται η αλλαγή θέσης των γυαλιστερών επιφανειών.
Ακολουθώντας τα παραπάνω, ο χώρος μελέτης – χώρος διαβάσματος του παιδιού θα είναι όσο πιο κατάλληλα οργανωμένος γίνεται.
Επόμενο βήμα: Χρόνος μελέτης