Πώς να αγαπήσει το παιδί το σχολείο
Πώς να αγαπήσει το παιδί το σχολείο: Καλλιεργώ θετική στάση στο παιδί μου απέναντι στο σχολείο.
Γιατί να καλλιεργήσω στο παιδί μου θετική στάση απέναντι στο σχολείο;
Ακόμα κι αν εμάς ως μαθητές δε μας άρεσε το σχολείο και υπήρχαν μαθήματα τα οποία μας δυσκόλευαν, δε χρειάζεται να το εκφράζουμε στο παιδί μας και να το επηρεάζουμε αρνητικά. Κι αυτό γιατί μπορεί να υιοθετήσει την περιοριστική πεποίθηση ότι το σχολείο δεν είναι ευχάριστο και ότι κάποια μαθήματα είναι δύσκολα και δε θα τα καταφέρει. Η πεποίθηση αυτή θα υπονομεύσει τις προσπάθειές του και θα επηρεάσει την επίδοσή του.
Ακόμα, μπορεί να το χρησιμοποιεί ως δικαιολογία, για να αποφεύγει να αναλαμβάνει τις ευθύνες του.
Πώς να αγαπήσει το παιδί το σχολείο;
Για να αγαπήσει το παιδί το σχολείο, ακολουθώ τα εξής:
- Μιλάω με ενθουσιασμό για το σχολείο. Μιλάω με ενθουσιασμό και για τα όσα ενδιαφέροντα θα μάθει σ’ αυτό. Ανάλογα με την προσωπικότητα του παιδιού μου, τονίζω τα θετικά στοιχεία του εκπαιδευτικού συστήματος που πιστεύω ότι θα ενεργοποιήσουν τα εσωτερικά του κίνητρα. Για παράδειγμα, όταν η μικρή μου κόρη ήταν να πάει στο νήπιο, της είπα ότι, φέτος, που θα είναι από τα πιο μεγάλα παιδιά, θα βοηθάει τα μικρά παιδιά να μάθουν όσα εκείνη ξέρει ήδη. Αυτό την ενθουσίασε, το έλεγε όλο το καλοκαίρι και, όταν πήγε στο σχολείο, όντως βοηθούσε τα πιο μικρά παιδιά. Τα βοηθούσε να κόψουν, να γράψουν τα γράμματα κ.α. κι αυτό την χαροποιούσε ιδιαίτερα.
- Εμπλέκω το παιδί μου στην προετοιμασία για την επιστροφή στο σχολείο και το παίρνω μαζί μου για να ψωνίσουμε τα σχολικά του είδη. Κι αυτό το κάνω εκφράζοντας ενθουσιασμό και όχι γκρινιάζοντας για τα έξοδα. 10 ημέρες πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς δίνω στα κορίτσια μου ένα ημερολόγιο αντίστροφης μέτρησης που με διάφορες “αποστολές” τα εμπλέκει στην προετοιμασία για το σχολείο. Το ημερολόγιο αντίστροφης μέτρησης για τη νέα σχολική χρονιά ενισχύει τη θετική τους στάση απέναντι στο σχολείο. Παράλληλα, με τα παιχνίδια και τα φύλλα εργασίας με το οποίο το γεμίζω, προετοιμάζονται κατάλληλα, ενισχύουν τις δεξιότητές τους και κάνουν επανάληψη σε γνώσεις που απέκτησαν την προηγούμενη σχολική χρονιά. Όσον αφορά τα σχολικά είδη, μπορώ να δώσω στο παιδί κάποιες λίγες επιλογές που εγκρίνω και στις οποίες μπορώ να ανταπεξέλθω οικονομικά και όχι να το αφήσω να διαλέξει ανεξέλεγκτα. Αυτό μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της λήψης αποφάσεων και της ανεξαρτησίας τους. Κυρίως, όμως, με αυτό τον τρόπο επιλέγουν σχολικά είδη που τους αρέσουν και χαίρονται να χρησιμοποιούν!
Τι να μην κάνω;
- Δε μιλάω συνέχεια για το σχολείο.
- Δε μιλάω αρνητικά για το σχολείο και τα μαθήματα. Επιπλέον, δεν ακυρώνω τους εκπαιδευτικούς του παιδιού. Ακυρώνοντας έναν εκπαιδευτικό, ακυρώνουμε τη σχέση μεταξύ μαθητή και εκπαιδευτικού. Πάνω στη σχέση αυτή στηρίζεται το μεγαλύτερο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Τα παιδιά μαθαίνουν μόνο από εκείνους τους εκπαιδευτικούς που εκτιμούν και συμπαθούν.
- Δεν εκφράζω το άγχος μου για την επίδοση του παιδιού μου μπροστά του.
- Δεν κολλάω ταμπέλες στο παιδί μου του τύπου: «Δεν παίρνει τα γράμματα.» ή «Δεν είναι καλός στα μαθηματικά.». Επίσης, δεν αναπαράγω περιοριστικές πεποιθήσεις, όπως ότι τα κορίτσια δεν είναι καλά στα μαθηματικά κ.α..
- Δε δυσανασχετώ για τα έξοδα για το σχολείο μπροστά στο παιδί.
Extra tips:
- Μπορώ να συμμετέχω στον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, να βοηθήσω σε κάποια εκδήλωση κ.α.. Είναι σημαντικό το παιδί να αισθάνεται ότι σ’ αυτό το τόσο σημαντικό κομμάτι της ζωής του είμαστε δίπλα του και το στηρίζουμε.
- Οφείλω να εμπιστευτώ τον εκπαιδευτικό του παιδιού μου. Ο εκπαιδευτικός διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις και την εμπειρία για να διδάξει σωστά το παιδί μου. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δε θα έχω πάντα τα μάτια και τα αυτιά μου ανοιχτά για τις περιπτώσεις εκείνες που δεν ισχύει αυτό. Ακόμη κι αν μία μέθοδος του εκπαιδευτικού δε μου φαίνεται λογική, αντί να τον επικρίνω, είναι προτιμότερο να ρωτήσω τους λόγους για τους οποίους την εφαρμόζει. Ίσως, έτσι, διαπιστώσω ότι κάνω λάθος. Για παράδειγμα, όταν πήγε η πρώτη μου κόρη στο νηπιαγωγείο, νόμιζα ότι ήταν επιλογή της προϊσταμένης να βάλει τα προνήπια και τα νήπια μαζί σε μία τάξη. Θεωρούσα ότι είναι λάθος επιλογή, καθώς έχουν διαφορετικές μαθησιακές ανάγκες. Όταν το έψαξα, είδα ότι αυτό συμβαίνει σε όλα τα νηπιαγωγεία και γίνεται για παιδαγωγικούς λόγους. Κυρίως, γιατί τα μικρότερα παιδιά προσπαθούν περισσότερο, εμπνεόμενα από τα μεγαλύτερα, κι αυτό συμβάλλει θετικά στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους και στη μάθηση, ενώ τα μεγαλύτερα παιδιά μαθαίνουν να σέβονται και να βοηθούν τα μικρότερα και, κατά συνέπεια, τα πιο αδύναμα μέλη μίας ομάδας.
Μαγικό κλειδί – Πώς να αγαπήσει το παιδί το σχολείο
Το μαγικό κλειδί – Πώς να αγαπήσει το παιδί το σχολείο, που θα με βοηθήσει να καλλιεργήσω θετική στάση απέναντι στο σχολείο, είναι:
Πόσο τυχερός/ή είσαι που θα πας σχολείο! Θα μάθεις σπουδαία πράγματα (και) φέτος και θα ζήσεις πολλές όμορφες στιγμές! Χαίρομαι πολύ για σένα! Κι εγώ είμαι εδώ για να σε βοηθήσω, όποτε χρειαστεί!
Να δω ακόμα:
Πως να αγαπήσει το παιδί τη μάθηση
Πως να αγαπήσει το παιδί το διάβασμα
Επόμενο βήμα: Χώρος μελέτης